show sidebar & content

GDO Grande Distribuzione Organizzata / MASS RETAIL

21 Jan 2011 / 2 Comments / in Colors, Colour, Goods, News, Reportage, serial

The no-places have always attracted to me, because they are stable, regular and obvious, but for this causing anxiety. The supermarkets with the airports are the maximum;  they can relax me, but also irritate me if assumed in the mistaken moments…
The supermarkets are the place where you could find everything you need, quickly and at an approachable cost for the greater part of the persons. In the summer there is the conditioned air and you could find the second half of your “apple”.
They are the places of our equal, unavoidably repetitive prepackaged modernity, always identical; at the same moment secure rooms and a little bit alienating. They are Hub of quarter where we put down ourselves with the oponed undercarriages, sure, as the aerial cargo land in the international airport.
All over the world identical, even if in extremely various places the sales’ points of great chains GDO* have standardized our choices, have rendered our frantic life simpler, but they removed us at the time a bit of consciousness: the colours, the products, the Brands and the shelves are always the same for a habitual security to all the latitudes.
Differently that in the past today the GDO* have very understood the importance of the aware choice creating products with their own brand (Carrefour, Conad, Coop, Esselunga, Il Gigante, Iper, Simply Sma, Super Dì, Unes) and have decided to place their “brand” in the strategic points of the shelves, at the right height for vision and for hold.
They have indicated their choice, having helped us to take their decision.

GDO* = Grande Distribuzione Organizzata / Mass Retailers (in Italian)

… with special thanks to the Mass Retail Directors and Staff to allow me taking these images.

 

I non luoghi mi hanno sempre attirato, perché sono stabili, regolari e ovvi, ma per questo un po’ ansiogeni. I supermercati con gli aeroporti sono il massimo;  possono rilassarmi, ma anche irritarmi se assunti nei momenti sbagliati…
I supermercati sono il luogo dove si trova tutto, in fretta e ad un costo abbordabile alla maggior parte delle persone. D’estate c’è l’aria condizionata e si può incontrare l’anima gemella. Sono luoghi della nostra modernità preconfezionata tutta uguale, inevitabilmente ripetitiva e per questo allo stesso tempo posti sicuri e un po’ alienanti. Sono Hub di quartiere dove ci posiamo con i carrelli aperti, sicuri, come i cargo aerei atterrano negli scali internazionali.
In tutto il mondo identici, seppure in luoghi estremamente diversi i punti vendita delle grandi catene GDO* hanno standardizzato le nostre scelte, hanno reso più semplice la nostra vita frenetica, ma ci hanno tolto nel tempo un po’ di consapevolezza: i colori, i prodotti, le marche e gli scaffali sono sempre gli stessi per una sicurezza abitudinaria a tutte le latitudini.
A differenza che nel passato oggi la GDO* ha ben compreso l’importanza della scelta consapevole così da creare prodotti con proprio marchio (Carrefour, Conad, Coop, Esselunga, Il Gigante, Iper, Simply Sma, Super Dì, Unes) e ha deciso di posizionare il suo “brand” nei punti strategici degli scaffali, ad altezza giusta sia per visione che per presa.
Hanno indicato la loro scelta, aiutandoci a prendere la loro decisione.

*GDO = Grande Distribuzione Organizzata
Nota personale:
un ringraziamento particolare va agli uffici marketing e relazioni esterne delle GDO, così come ai direttori dei punti vendita visitati, che hanno permesso di realizzare questo reportage,:
CARREFOUR di Carugate (MI) presso il Centro Commerciale “Carosello”
CONAD di Vimodrone (MI) in Via Cattaneo 14
COOP di Sesto San Giovanni (MI) in Viale Italia 51
ESSELUNGA Rubattino di Milano in Via Pitteri 84
IL GIGANTE di Sesto San Giovanni (MI) presso il Centro Commerciale “Il Vulcano”
IPER di Orio al Serio (BG) presso il Centro Commerciale “Orio Center”
SIMPLY SMA di Milano in Viale Corsica 21
SUPER DI’ di Cologno Monzese (MI) in Via Cavallotti 156
UNES di Milano in Via Spallanzani 10

GIUSEPPE PONS

Tags: , , , , , , , ,

2 Responses to GDO Grande Distribuzione Organizzata / MASS RETAIL

  1. Sonia says:

    Hi,I’ve found your wsetibe using Google. I’m a beginner inthe photo and i really apreciate the information wich are so generously oferred.Thank you!Frank H.Toronto, ON, canada

    Reply

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>